Transport gratuit pentru comenzi de peste 499,00 lei
Toate articolele

Am acasă un elev de clasa întâi: Cum să-l ajut să-și formeze obiceiuri sănătoase de învățare

Primul an de școală poate aduce provocări sub forma primelor teme pentru acasă. Este bine ca încă de la începutul școlii să stabiliți obiceiuri sănătoase de învățare și să vă motivați copilul. Pentru mulți părinți, această situație aduce multă nesiguranță: Cum să învățăm acasă cu un elev de clasa întâi?

Cum să începeți să învățați cu copilul? 

Regularitatea ritmului de învățare îi ajută pe elevii de clasa întâi să-și formeze obiceiuri bune de studiu. Stabiliți împreună un program zilnic clar. Alocați activităților școlare în fiecare zi un interval de timp similar, în mod consecvent, care îl va ajuta pe copil să accepte învățarea ca parte firească a zilei.

Creați copilului un loc potrivit în care se poate concentra asupra lecțiilor. Pentru școlari alegeți, de preferat, un birou spațios și un scaun adecvat, cu înălțimea reglată corect. Spațiul de lucru ar trebui să fie generos, liniștit și cu suficient spațiu de depozitare pentru toate materialele.

Cu un elev de clasa întâi este ideal să învățați în blocuri de timp scurte și cu pauze, mai degrabă decât într-un singur bloc lung. Cel mai lung interval nu ar trebui să depășească 20–25 de minute. După fiecare bloc, oferiți copilului o pauză de joacă de 10–15 minute. Programați învățarea în momentele în care copilul nu este obosit.

Una dintre cele mai frecvente greșeli este învățarea prea îndelungată și un conținut prea solicitant. Un copil de clasa întâi are nevoie de momente de odihnă; altfel pot apărea oboseala, pierderea motivației și frustrarea. De asemenea, nu vă comparați copilul cu alții – fiecare are propriul ritm și preferă un alt mod de învățare.

Tehnici eficiente pentru a învăța citirea cu un elev de clasa întâi

Școlile folosesc cel mai des metoda silabică sau metoda genetică de citire. În metoda silabică, copilul învață mai întâi silabele individuale și le unește în cuvinte. Metoda genetică se concentrează pe rostirea pe litere și alcătuirea cuvintelor. Gândiți-vă care metodă i se potrivește mai bine copilului și, la nevoie, consultați învățătorul.

Folosiți carduri ilustrate cu cuvinte, cărți de povești cu litere mari sau jocuri de repetiție cu cuvinte și propoziții simple. O metodă îndrăgită este și cititul cu voce tare, în care se alternează părintele și copilul. Implicați copiii în viața de zi cu zi – lăsați-l să citească etichetele din magazin, ambalajele produselor și denumirile din reclame.

Cum să exersați scrisul cu copilul 

Mai întâi este nevoie să învețe să țină corect creionul. Pentru exersarea corectă a prinderii, cel mai bine este să achiziționați un creion ergonomic sau un creion colorat. Verificați regulat priza copilului pentru a preveni un obicei incorect, care ulterior se corectează cu dificultate.

Folosiți caiete adaptate, cu rânduri mai late și linii ajutătoare. Cu cât materialele de acasă sunt mai variate și mai atractive, cu atât copilul va fi mai motivat să scrie.

Dacă copilul gestionează greu frustrarea și oboseala și își pierde ușor motivația, stabiliți mai întâi obiective mai mici. Apreciați și progresele mărunte la scris și nu ezitați să lăudați formele de litere învățate. 

Matematica în clasa întâi

În clasa întâi, copiii învață de obicei abilități matematice de bază precum număratul până la douăzeci, adunarea și scăderea exemplelor simple, înțelegerea noțiunilor „mai mare”, „mai mic”, „egal” și recunoașterea formelor geometrice de bază (cerc, pătrat, dreptunghi, triunghi). Este important ca copilul să înțeleagă cu adevărat bazele matematicii, nu doar să le memoreze mecanic. 

Când exersați calculele acasă, nu vă limitați la caietul clasic. Folosiți cuburi, obiecte mici, bile, abacuri sau chiar jocuri de societate concepute special pentru elevii de clasa întâi. Fiecare material concret pe care copiii îl pot lua în mână, muta și număra implică mai multe simțuri simultan. Astfel, copiii își însușesc mai bine conceptele matematice și, în același timp, matematica nu mai este abstractă și greu de înțeles.

Puteți găsi exemple și în viața de zi cu zi. Lăsați copilul să numere chifle la cumpărături, jucăriile la strâns, merele din coș sau numărul de persoane la o vizită în familie. Integrați exemplele de matematică și în gătit, când copilul poate calcula de câte ouă aveți nevoie, câte linguri de făină ș.a.m.d. 

Provocări frecvente în învățarea acasă

De obicei, părinții se confruntă cu dificultăți precum pierderea motivației, oboseala, lipsa de concentrare, refuzul de a lucra la teme sau sentimentul de supraîncărcare al copilului și chiar al părinților. Aceste momente sunt normale. Stabiliți un program pentru copii. Ei trebuie să știe exact ce vor face și cât timp. Dacă copilul își pierde motivația, încercați să schimbați activitatea sau introduceți o pauză. Folosiți și recompense mici, acordate pe parcurs, pentru sarcinile îndeplinite (de exemplu abțibilduri, ștampile), care îl motivează natural să continue. Dacă este obosit, lăsați-l să se odihnească și reveniți la lecții mai târziu. Este util să respectați ore fixe de odihnă și somn.

Părinții au adesea tendința de a atrage imediat atenția copilului asupra greșelii, de a-l corecta înainte ca sarcina să fie terminată sau de a critica erorile. Încercați, în locul criticii, să vă concentrați mai întâi pe ce a reușit. Apoi corectați greșelile împreună, cu calm. 

Dacă, în mod repetat, copilul are probleme pronunțate de concentrare, motivație sau învățarea unor abilități specifice precum cititul ori scrisul, în ciuda ajutorului regulat acasă, poate fi cazul să contactați un specialist. Apelați la consultații cu învățătorul de clasă, psihologul școlar sau la un centru de consiliere psihopedagogică. 

Învățarea alături de un elev de clasa întâi poate fi pentru părinți o ocazie excelentă de a-l învăța obiceiuri importante de studiu și o atitudine sănătoasă față de educație. Copiii deprind astfel un ritm și ajung adesea să învețe și singuri. Baza succesului este crearea unor rutine regulate, amenajarea unui mediu potrivit, alegerea metodelor corecte și o abordare jucăușă, motivantă.