În perioada preșcolară a copilului are loc o dezvoltare intensă a abilităților, care vor avea o importanță esențială pentru succesul viitor la școală și în viață. La această vârstă, copiii sunt în mod deosebit deschiși la informații și abilități noi.
Părinții își pun adesea întrebări: „Știe copilul meu suficient? Este pregătit pentru școală?”. Dacă un copil este pregătit este determinat de câteva abilități importante – în special scrisul (abilități grafomotorii), socotitul (noțiuni matematice) și capacitatea de concentrare (concentrare și atenție). Stăpânirea acestor baze contribuie la încrederea în sine a copilului și îi ușurează intrarea în clasa întâi.
Cum să învățați copilul să scrie?
Interesul pentru scris se manifestă la copii în mod individual, însă cel mai adesea în jurul vârstei de patru până la cinci ani. Este firesc dacă un copil își manifestă interesul mai devreme sau mai târziu. Important este să observați din timp acest interes și să îl susțineți adecvat. Premisa-cheie a scrisului reușit este dezvoltarea corectă a motricității fine și capacitatea de a coordona mâna și ochii. Le puteți ajuta copiilor prin jocuri în care înșiră mărgele, desenează și trasează contururi ale formelor simple. Copilul este pregătit pentru scris atunci când începe singur să imite litere, schițe sau forme simple.
Îi puteți ajuta copilului cumpărând materiale potrivite. Table de desen magnetice, tăblițe cu nisip pentru desen cu degetul, creioane ergonomice și creioane triunghiulare se numără printre cele mai bune instrumente pentru dezvoltarea prinderii corecte și a abilităților motorii. Fișele de lucru grafomotorii le permit copiilor să capete treptat siguranță a mâinii prin diferite forme și modele.
În rândul activităților puteți include și alte exerciții motorii. De exemplu, activități artistice creative precum desenul, pictura sau modelarea din plastilină. Sunt potrivite activitățile care nu lasă copiii pasivi, ci cer implicarea concretă a mâinilor – lipit, frământat sau împăturit hârtia. Fiecare dintre aceste activități întărește musculatura mâinii, motricitatea fină și, în același timp, îi distrează pe copii.
Când să începem cu număratul?
Număratul face parte dintre componentele importante ale educației preșcolare. Un copil care înțelege concepte matematice de bază, precum numerele, compararea mărimilor, cantitățile și clasificarea obiectelor, intră mai ușor în procesul școlar. Abilitățile matematice influențează gândirea logică și analitică, care la rândul ei susține capacitatea generală de rezolvare a problemelor.
Începeți să îi prezentați copilului matematica prin activități zilnice obișnuite. Numărul de bucăți de fructe pe care le ia la gustare, câți pași sunt de la ușă până la masă, câte tacâmuri sunt necesare pe masă.
Dar cititul?
Un copil care este pregătit să înceapă să învețe să citească manifestă câteva semne tipice. Printre acestea se numără, de exemplu, interesul pentru litere, capacitatea de a se concentra timp de cel puțin 15–20 de minute, recunoașterea anumitor litere sau sunete, interesul pentru răsfoirea cărților, abilitatea de a povesti o istorioară simplă pe baza imaginilor, sau de a-și exprima curiozitatea față de textul scris. Este importantă și capacitatea de a distinge fonetic cel puțin o parte dintre sunete.
Oferiți-i copilului suficientă stimulare verbală. Încă de la vârste fragede, citiți-i povești, recitați poezii, spuneți povești cu propriile cuvinte, jucați jocuri de cuvinte. Astfel, copilul își va îmbogăți vocabularul, își va dezvolta abilitățile lingvistice și, în același timp, va începe să perceapă textul scris ca pe ceva interesant, demn de explorat.
Copiii învață cel mai bine prin joc. Începeți cu activități simple precum asocierea literelor sau a imaginilor pe cartonașe, jocuri tip memorie cu litere, folosirea literelor magnetice pe frigider, jocul „cu ce sunet începe cuvântul”, cântatul alfabetului sau ghicitorile.
Totuși, nu vă întristați dacă copilul dumneavoastră nu manifestă interes pentru citit, scris sau matematică. Sau dacă nu aveți timp să lucrați cu el la dezvoltarea acestor aptitudini. Odată cu clasa întâi, profesorii le vor prelua la școală. Sarcina lor este să îi învețe pe copii și să le dezvolte talentele.