Activitățile din gospodărie îi învață pe copii mult mai mult decât ne putem imagina – le dezvoltă abilitățile motorii și cognitive, simțul colaborării, empatia și, nu în ultimul rând, responsabilitatea. Dezvoltarea responsabilității la copii nu se poate face fără participarea activă a părinților, care le sunt model. Dacă vrem ca cei mici să-și asume sarcinile zilnice, trebuie mai întâi să le arătăm cât de mult depinde gospodăria de colaborarea tuturor membrilor familiei. Este important să înțelegem că niciun copil nu devine responsabil peste noapte. Este un proces mai îndelungat, care necesită răbdare, blândețe, consecvență și, mai ales, un model pozitiv din partea părinților.
Și, mai presus de toate, dacă copilul începe să te ajute în gospodărie, îți vei ușura munca.
De ce este bine să-i învățăm pe copii să ajute în gospodărie?
Fiecare părinte își dorește să crească un copil care să fie capabil să aibă grijă de sine și care, în viitor, să poată gestiona independent îngrijirea obișnuită a gospodăriei. Treburile casnice sunt piatra de temelie pe care se formează responsabilitatea și autonomia copilului încă de la vârste foarte fragede. Copiii obișnuiți cu sarcini domestice regulate se descurcă mai bine în viața de zi cu zi.
Implicându-se în treburile casnice, copilul învață să colaboreze cu ceilalți și își dezvoltă empatia. Va începe să înțeleagă mai bine câtă muncă au părinții în gospodărie și va fi capabil să aprecieze mai mult eforturile lor. Acest lucru influențează pozitiv nu doar relațiile din familie, ci și copilul în sine, care își planifică sarcinile mai bine decât cei de vârsta lui care nu au nicio responsabilitate în gospodărie.
Vestea bună este că pentru copii a ajuta este adesea ceva firesc. În special cei mai mici vor să facă totul ca părinții, îi imită pe adulți și se implică cu bucurie în activități domestice simple.
Treburile casnice îl învață, de asemenea, disciplină și autocontrol. Când știe că anumite obligații trebuie îndeplinite, învață, prin voință proprie, să depășească disconfortul ocazional și să reziste plăcerii imediate – iar toate acestea au un impact pozitiv asupra comportamentului său viitor nu doar în gospodărie, ci și la școală și, mai târziu, în viața profesională.
Când este cel mai potrivit să începem să-i implicăm pe copii în gospodărie?
Răspunsul probabil nu va surprinde pe nimeni: cu cât începi mai devreme, cu atât mai bine. Momentul ideal pentru implicare este încă de la vârsta de 2–3 ani – copiii de această vârstă vor să participe la tot ce faci și te vor ajuta cu plăcere, de pildă, să sorteze rufele pe culori, să strângă jucăriile sau să măture firimiturile.
La vârsta preșcolară (4–6 ani) poți deja crește nivelul de dificultate și diversitatea activităților. Copilul poate ajuta la aranjarea mesei, poate pune vasele în mașina de spălat, poate uda plantele sau poate ajuta la îngrijirea animalelor de companie. Este util să-i propui sarcini casnice sub formă de joc, de exemplu cine șterge primul praful de pe masă, sau prin jocuri de rol, când copilul este „mama” sau „tata” și își învață jucăriile de pluș să facă ordine etc.
Pentru școlarii mai mici (6–10 ani) este potrivit să stabilești limite clare și să introduci sarcini casnice regulate. Ei pot, de exemplu, scoate gunoiul, aspira camera, ajuta la cumpărături mai mari, spăla fructele și legumele sau participa la pregătirea unor mâncăruri simple.
Adolescenții ar trebui să aibă o responsabilitate mai mare. Pot avea grijă, de pildă, de frații mai mici, pot ajuta la gătit, la curățenia mai amplă și chiar la planificarea funcționării gospodăriei.
Cum să motivezi corect copilul ca să vrea să ajute?
Motivarea copilului nu este întotdeauna ușoară, dar există câteva reguli verificate. Cea mai bună prevenție a refuzului față de sarcini este să începi devreme, așa cum am spus. Un alt element‑cheie este atitudinea pozitivă: lauda și aprecierea efortului sunt o parte necesară a oricărui progres. De asemenea, poate ajuta vizualizarea (un tabel cu recompense).
Este importantă și consecvența – reamintește-i regulat sarcinile și nu ceda în momentul în care copilul manifestă nemulțumire sau lipsă de chef. În același timp, fii flexibil: lasă-l să aleagă din mai multe sarcini posibile, pentru a simți un anumit grad de libertate în responsabilitățile sale.
Implicarea copiilor în treburile casnice stimulează sentimentul de responsabilitate și încrederea în sine. Adaptează cerințele de curățenie vârstei copilului. Laudă și ghidează cu răbdare. Vei vedea cum va prelua cu ușurință și cu bucurie unele sarcini importante în familia voastră.