Transport gratuit pentru comenzi de peste 499,00 lei
Toate articolele

Achiziția limbilor la vârste fragede: avantaje și capcane

Pentru generația actuală de copii, engleza nu va mai fi un avantaj, ci o necesitate. Cunoașterea limbilor străine deschide ușa nu doar oportunităților de muncă, ci ajută și la dezvoltarea abilităților sociale, la îmbunătățirea capacităților cognitive și la consolidarea înțelegerii culturale. Părinții se confruntă adesea cu întrebarea: Când este momentul potrivit să își familiarizeze copilul cu o limbă străină?

Cum funcționează achiziția limbii la copii?

Încă de la naștere, copiii sunt înzestrați pentru achiziția limbilor. Creierul copilului, în primii ani de viață, este extraordinar de flexibil și capabil să absoarbă informații noi ca un burete. Este vorba despre așa-numita perioadă sensibilă, care durează aproximativ de la naștere până la șase ani. Această perioadă este ideală pentru însușirea naturală a diverselor structuri lingvistice fără efort considerabil.

La această vârstă fragedă, copiii își însușesc limba spontan și intuitiv. Procesul de achiziție a limbii la copiii mici se desfășoară diferit față de copiii mai mari sau adulți. Copilul nu caută reguli și nu este nevoie să i se explice complicat gramatica sau vocabularul – limba este pur și simplu „asimilată” din mediul înconjurător și din situațiile cotidiene.

La copiii mai mari, achiziția spontană, de regulă, nu mai are loc. De la vârsta școlară, procesul de învățare a unei limbi străine este mai conștient și cere un demers mai metodic. Chiar și așa, copiii mai mari pot absorbi relativ repede limba, dar au nevoie de o susținere mai sistematică și de o ghidare clară.

La ce vârstă este ideal să începem studiul limbilor străine?

Din punct de vedere biologic, vârsta fragedă este momentul ideal pentru inițierea educației în limbi străine. În primii ani, copilul învață limba fără efort și în mod natural.

La vârsta de copil mic (0–3 ani), expunerea este foarte simplă, eficientă, iar copilul își însușește limba în mod automat. Totuși, în acest interval nu este potrivită introducerea unui învățământ formal. Este vorba mai ales despre familiarizarea copilului cu limba prin jocuri, cântece sau ascultare. Vârsta preșcolară (3–6 ani) este perioada în care copilul începe să proceseze limba mai conștient și are deja dezvoltată capacitatea de a învăța prin joc sau prin interacțiune cu cei de aceeași vârstă. Este, de asemenea, o perioadă potrivită pentru cercuri de limbi străine, grădinițe cu program bilingv și jocuri acasă pe bază lingvistică. Chiar și copiii de vârstă școlară și adolescenții învață o limbă mai ușor decât adulții; doar metoda este alta, mai sistematică și mai țintită.

Beneficiile însușirii unei limbi străine la vârste fragede

Copiii care își însușesc foarte devreme o altă limbă au o capacitate mult mai ridicată de flexibilitate lingvistică, ceea ce le ușurează achiziția altor limbi în viitor. În plus, își formează în mod natural pronunția corectă și intonația vorbirii, cu ușurință.

La ce să fim atenți?

Deși achiziția unei a doua limbi la vârstă fragedă este, în general, privită pozitiv și specialiștii recomandă, de regulă, începerea timpurie a pregătirii lingvistice, este necesar să menționăm și anumite riscuri asociate acestui proces.

Unul dintre cele mai des menționate aspecte negative este riscul supraîncărcării copilului. Deși creierul copilului este extraordinar de flexibil, el este totodată sensibil la excesul de stimuli. Dacă vă expuneți copilul, în mod intenționat, unui regim educațional prea intens, se poate ajunge la suprasaturație, frustrare sau epuizare. Aceasta duce adesea la pierderea motivației și la aversiune față de învățare nu doar a limbilor, ci și a altor abilități noi. La vârste fragede, copilul nu ar trebui să perceapă învățarea ca pe o obligație, ci ca pe un joc și o plăcere.

Un alt risc este confuzia lingvistică și amestecarea limbilor. Copiii care trăiesc de la naștere într-un mediu bilingv pot, la început, să confunde mai des cuvintele celor două limbi.

Dacă abordăm procesul de achiziție a limbii cu sensibilitate și fără presiune excesivă, îl vom ajuta să învețe ușor o limbă străină. În același timp, putem trezi în copilul nostru bucuria și dragostea pentru limbi pe tot parcursul vieții. Alegeți pentru copii un mediu lingvistic potrivit, jucării, cărți, conținut audio și video de calitate în limbi străine, dar mai ales creați o atmosferă de joc, bucurie și spontaneitate.